Nowe Technologie – Auto na Minuty
Od kilku tygodni z przyczyn prywatnych nie publikowałem żadnych nowych artykułów (zmiana pracy, kłopoty zdrowotne).
Postanowiłem jednak wrócić trochę szybciej i zrecenzować wam usługę z której korzystałem w ostatnich dniach.
Usługa Auto Na Minuty bo to o niej będzie mowa w dalszej części tego artykułu.
Jest to nie typowy artykuł, patrząc na tematykę tego bloga. Jednak po dokładnym przeanalizowaniu tematu i zastanowieniu się nad tym jakie technologie w tej usłudze zostały zastosowane, może być ciekawym uzupełnieniem dla osób które zaczynają swoją przygodę w branży IT i czasem potrzebują skorzystać z usługi Auto na Minuty.
Usługa Car Sharingu
Zapewne wielu z was słyszało o tym że od ponad pół roku w największych miastach w Polsce pojawiły się firmy oferujące usługę wypożyczania Aut na Minuty, wszystko w zamyśle że taki środek lokomocji będzie wygodny, łatwy w obsłudze i tani.
Sprawdziłem te cechy na podstawie jednej z wypożyczalni carsharingowej w Warszawie, w poniższym artykule postaram wam się przedstawić to na co powinniście uważać korzystając z takiej usługi.
Technologia
Patrząc tematycznie od strony technologicznej, auta które są oferowane w tej usłudze to samochody naszpikowane elektroniką. Wyposażone w systemu monitoringu i pozycjonowania auta + cała elektronika zawiadująca obsługą systemu.
Taki samochód musi być praktycznie cały czas online i aktualizować do serwera centralnego swoją pozycję na mapie miasta.
Ciekawostką takich systemów jest to że otwieranie auta kontrolujesz z poziomu aplikacji.
Patrząc również na skalę projektu osoba pisząca takie oprogramowanie musiała zadbać o jego bezpieczeństwo, logistyka działania całego systemu musiała być naprawdę dobrze przemyślana na etapie projektowania tego systemu.
Całe zagadnienie powoduje że cały temat wydaje się być bardzo ciekawym tematem, wartym dociekania.
Pierwsze wrażenia podczas wypożyczenia
Mieszkam na obrzeżach miasta, gdzie developerzy prześcigali się w budowie bloków, nie myśląc o infrastrukturze. Eliminując przy tym zewnętrzne parkingi do minimum.
Zgodnie z regulaminami usług tego typu usług, nie możesz zakończyć wynajmu auta, parkując w strefie zakazanej usługi, do których nie wątpliwie należą obrzeża miasta Warszawy. Wynajmowanego auta nie możesz zaparkować auta na osiedlu strzeżonym, zgodnie z ideą programu auto musi być łatwo dostępne dla innych użytkowników.
No i tutaj pojawiają się pierwsze kłopoty gdy potrzebujesz skorzystać z takiej usługi, aby dostać się do auta musisz albo podjechać komunikacją miejską albo przejść się na spacer, co powoduje że musisz poświęcić na to dodatkowy czas aby dotrzeć do tego samochodu.
Moment wypożyczenia
Użytkowanie takiego systemu niesie za sobą ryzyko ponoszenia konsekwencji za uszkodzenia powstałe podczas użytkowania samochodu.
Dlatego ważny jest moment, aby obejrzeć auto za nim je wypożyczysz.
Niestety auta są brudne i to powoduje że będzie Ci bardzo ciężko dostrzec drobne ślady otarć, zadrapań.
Sam miałem taką sytuację, że po zaznaczeniu że wszystko jest w porządku, dostrzegłem na aucie uszkodzenie.
Na szczęście operator potwierdził że wie o tego typu uszkodzeniu. Od razu nasuwa się pytanie, czy operator nie powinien zadbać o skuteczniejszy sposób weryfikacji uszkodzeń które już mu są znane, by nie obciążać użytkownika dodatkowym stresem i zastanawianiem się co będzie dalej.
Odpowiedzialność finansowa za spowodowane szkody, kolizja z winy użytkownika to koszty dobiegające do kilku tysięcy złotych
Obsługa auta
Autko z którego skorzystałem, to auto z automatyczną skrzynią biegów, dużym wyświetlaczem pozbawionym nawigacji z czujnikami parkowania i kamerą cofania. Auto kompaktowe mogące pomieścić do 5 osób wydaje się być ciekawą opcją, zwłaszcza że nie martwisz się o płyny eksploatacyjne. Tak to tylko wygląda w teorii, ponieważ tutaj dochodzi kolejny problem, mianowicie eksploatacja płynu do spryskiwaczy. Operator prawdopodobnie nie pomyślał o zamontowaniu czujników poziomu płynu spryskiwaczy, ponieważ auto z którego skorzystałem pozwoliło mi na krótkie jednorazowe przeczyszczenie szyby, po czym skończył się płyn i miałem rozmazane szyby, o czym oczywiście powiadomiłem operatora i miał dokonać odpowiedniego uzupełnienia płynu, ponieważ w samochodzie nie umieszczono płynu w celu jego uzupełnienia.
Moment zwrotu
Do usługi podszedłem z dużym dystansem i świadomością konsekwencji jakie mogą mnie czekać za nie przestrzeganie regulaminu. Dlatego w momencie zwrotu auta, dokonałem wszystkich czynności tak by nie naruszać jego postanowień.
Aby zwrócić Auto na Minuty musimy zakończyć jego wynajem w strefie obsługiwanej przez operatora.
Tak jak już wspomniałem w pierwszych wersach tego artykułu nie możemy parkować auta na osiedlu zamkniętym oraz trzeba dokonać tych czynności zgodnie z zasadami ruchu drogowego nie naruszając przy tym innych regulaminów za które to użytkownik może być później pociągnięty do odpowiedzialności.
W moim przypadku próba oddania auta skończyła się fiaskiem, ponieważ żeby oddać auto musiałem objechać swoje osiedle w promieniu 3 km, co powodowało że leciał czas i km za które przecież płacimy w usłudze na minuty, a regulaminowych miejsc parkingowych brak.
Mój wynajem auta zakończył się dopiero w odległości 4 km od mojego miejsca zamieszkania po 20 minutach szukania regulaminowego miejsca do parkowania, do domu wróciłem poczciwą komunikacją miejską.
Podsumowanie
Idea usługi Auto na Minuty (Car Sharing) jest naprawdę ciekawym i przyszłościowym pomysłem z punktu widzenia technicznego i nie tylko.
Może się okazać ciekawą alternatywą do podróżowania po mieście. To alternatywny środek transportu dla Taxi, ale pod kilkoma warunkami o które to operatorzy muszą zadbać.
Jeżeli operator nie zapewni dedykowanych miejsc parkingowych przy współpracy z miastem, podpisując wewnętrzne umowy z operatorami parkingów, wyznaczając specjalne strefy dla usługi auto na minuty, usługa ta, na obrzeżach miasta może nie mieć racji bytu.
Z samego sposobu obsługi samochodu, podróżowania jestem bardzo zadowolony. Negatywna ocena tego projektu wiąże się z obsługa przy rozpoczęciu i zakończeniu wynajmu.
Poszukiwanie miejsca parkingowego spowodowało że moja podróż kosztowała więcej niż gdybym skorzystał z usług Taxi gdzie zaoszczędziłbym o wiele więcej czasu a przy okazji pieniędzy.
Zalety:
- szybki sposób transportu
- wynajmujesz auto w zasięgu ręki
- kontrolujesz wszystko z poziomu aplikacji
- nie płacisz za parkowanie w centrum
- rozliczasz się bezgotówkowo
- auto z automatyczną skrzynią biegów
Wady
- problemy z parkowaniem
- dojście do auta
- uciążliwy powrót po wynajmie
- przyjmowanie mandatów za brak dowodu rejestracyjnego na użytkowniku
- duża odpowiedzialność materialna
Od autora
Zauważyłem że wielu użytkowników korzysta z usługi Auto na Minuty, kończąc ich wynajem w miejscach nie dozwolonych, nie mając świadomości że mogą zostać obciążeni kosztami do kilku set złotych za zdarzenie.
Pamiętajcie że większość parkingów przy dyskontach (LIDL, BIEDRONKA, NETTO), czy też przy innych sklepach to parkingi prywatne, zazwyczaj można na nich parkować będąc ich klientem, jednak nie dłużej niż 2h, operator w przypadku odholowania takiego auta z parkingu, przerzuci na Ciebie opłatę za całą obsługę i obciąży karą kilkuset złotych, co w rezultacie może skończyć się dla Ciebie uszczupleniem budżetu o ponad 1000 PLN.
Zapraszam wszystkich do czytania regulaminu i podejmowania świadomych decyzji w życiu przy korzystaniu z tego typu usług.
Z tego co widzę, to podejście firm w tym temacie jest różne, bo np. niektóre pozostawiają dowód rejestracyjny w aucie, a inne nie.
Co do parkowania na “terenie prywatno-publicznym” do tej pory nie miałem problemu, iż nie parkuję na publicznym terenie, to chyba iż to są centra handlowe, które kazały dopisać swoje lokalizacje do “czarnej listy” gdzie nie można zakończyć postoju – ale można zaparkować, iść do sklepu i dalej kontynuować podróż. Z tego co widzę w Krakowie są to dwa takie obiekty Decathlon i CH Krokus (ex. Greant). Poza tym wyłączone są obszary z ograniczonym ruchem oraz parkingu kubaturowe (kłopot z GPSem?). Oprócz tego dwa przyblokowe parkingi i teren zielony na zagłębiu biurowy (ciekawe czemu? 😀 )
Problemów w miejscu gdzie są strefy parkowania zazwyczaj nie ma, jednak nie zawsze to jest w pełni legalne.
Tego typu firmy mogą być na cenzurowanym, niż auto przysłowiowego Kowalskiego, a kary są drakońskie, np zaparkowanie auta na osiedlu zamkniętym to koszt kilkuset złotych + koszty odstawienia samochodu we właściwe miejsce. Może to nie kłopot z GPS tylko z zasięgiem sieci komórkowej ?
Ok, przejdźmy do nazw będzie łatwiej podawać przykłady – chodzi mi o Kraków i Traficara.
1) Kłopotów z SPP niema, pierwsze auta miały wykupiony abonament (250zł/mc) i nie było problemu, z tego co widzę nowe auta, raczej działają na GPSie i same sobie aktywują opłatę SPP jak tylko staną w strefie – gdzieś trafiłem na info iż chyba w tym temacie współpracują z SkyCash.
2) Mi chodziło o strefy ograniczonego ruchu, w Krakowie takie są tz. strefa B. Ale z tego co kojarzę podobnie działa Trakt Królewski w Warszawie.
3) Z tego co ja się spotykam, to raczej niema problemu z parkowaniem na terenach prywatnych, jak coś to kończy się na telefonie z BOK o przestawienie auta. A najczęściej problemu, bo w między czasie ktoś inny pożyczy auto.
4) Do tej pory nie miałem problemu z GPSem, czy GSM. Jedyny problem, to co najwyżej po stronie serwera.
PS. Można liczyć, na coś do śledzenie komentarzy? Będzie łatwiej.